مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد از مدارس استان معادل یک‌هزار و ۹۵۷ فضای آموزشی نیاز به بازسازی دارند، گفت: در خصوص مدارس بسیار خطرساز در مناطق عشایری تا آنجا که استطاعت مالی اجازه داده، برای مقاوم‌سازی و اجرای فضاهای جدید اقدام کرده‌ایم، اما واقعیت این است که با کمبود شدید منابع و اعتبارات مواجه هستیم؛ به طوری‌که امسال کمتر از ۱۰ درصد کل اعتبارات تخصیص پیدا کرد.

رضا رضایی با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای برچیدن مدارس خشتی، گلی، سنگی و کانکسی در استان اظهار کرد: عملیات اجرایی برای احداث فضاهای جدید و برچیدن بخشی از این مدارس آغاز شده، اما واقعیت این است که ما آن‌قدر منابع در اختیار نداریم که بتوانیم همه این مدارس را بازسازی کنیم.

وی با بیان اینکه با کمبود شدید منابع دست به گریبان هستیم، افزود: مشکلات عدیده‌ای از نظر منابع و اعتبارات وجود دارد. در حال حاضر عملیات اجرایی در نزدیک به ۱۰۰ فضای آموزشی از مدارس خشتی، گلی، کانکسی و دیگر مدارس خطرساز در دست اجراست که بخشی از این فضاها به بهره‌برداری رسیده و بخشی نیز تا پایان سال تکمیل خواهد شد، اما با توجه به کمبود منابع و مشکلات مالی در کشور، اعتبارات چندان تخصیص پیدا نکرده‌اند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان تصریح کرد: حدود ۳۰ درصد از مدارس استان فرسوده هستند که نیاز به بازسازی دارند؛ به عبارت دیگر از مجموع پنج هزار و ۴۷۷ فضای فیزیکی آموزشی در استان یک‌هزار و ۹۵۷ مدرسه به دلیل عمر بالا یا نداشتن استانداردهای لازم باید بازسازی شوند. از نظر ما مدرسه‌ای که استاندارد لازم احداث را نداشته باشد، استحکام بنایی کافی در برابر زلزله نخواهد داشت. بر این اساس کلیه مدارسی که طی حداقل ۲۰ سال گذشته با آخرین علوم مهندسی ساخته شده‌اند، ظرفیت مقاومت در برابر زلزله را دارند.

وی در خصوص پیش‌بینی از زمان برچیده شدن مدارس غیراستاندارد و فرسوده استان، اظهار کرد: همه برنامه‌ریزی‌ها به منابع برمی‌گردد، زیرا اداره نوسازی مدارس یک دستگاه کاملاً اجرایی و عمرانی است‌ و برای هر اقدام و برنامه باید ابتدا منابع و اعتبارات لازم دیده شود. در غیر این‌ صورت برای دولت ایجاد دیون می‌شود که یک تخلف قانونی است. بنابراین حتماً باید ابتدا منابع لازم تأمین و سپس بر اساس آن تخریب، احداث یا مقاوم‌سازی انجام شود. این در حالی است که امسال کمتر از ۱۰ درصد کل اعتبارات تخصیص پیدا کرده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان افزود: البته کارهای بسیاری در این حوزه انجام شده و نظام جمهوری اسلامی نگاه خوبی در این زمینه داشته است؛ به طوری‌که مدارس مستحکم و زیبایی بنا شده و بهترین ساختمان‌های استان مربوط به مدارس است، اما علل مختلف اعم از وقوع جنگ تحمیلی، پراکندگی و محرومیتی که از گذشته به جای مانده، دست به دست هم داده‌اند که نیاز در استان بسیار بیش از این است.

رضایی با بیان اینکه اعتبارات خوبی نیز برای خوزستان پیش‌بینی شده است، گفت: از نظر توزیع منابع و اعتبارات نیز خوزستان اگر استان دوم نبوده، حداقل استان سوم کشور بوده است و تلاش‌های خوبی در این خصوص صورت گرفته، اما با توجه به شرایط موجود همچنان نیاز به مدارس و فضاهای جدید وجود دارد. تخصیص‌ها در خوزستان نیز شاید بهتر از متوسط کشور بوده و برخی استان‌ها هیچ اعتباری دریافت نکردند.

وی درباره وضعیت مدارس خطرساز به‌ویژه در مدارس روستایی و عشایری استان، تصریح کرد: در خصوص مدارسی که بسیار خطرساز بودند، عملیات اجرایی تا آنجا که استطاعت مالی سازمان اجازه داده، در راستای مقاوم‌سازی و اجرای فضاهای فیزیکی جدید آغاز شده است، اما برخی مدارس عشایری به‌دلیل ماهیت خود باید چادری باشند. به‌طور مثال نمی‌توان برای دو، سه دانش‌آموز که کوچ‌رو هستند و تنها برای مدت معدودی در یک منطقه سکونت دارند، مدرسه احداث کرد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان با بیان اینکه اولویت بیشتر با مناطق دارای تراکم دانش‌آموزی بالاتر است که بتوان دانش‌آموزان بیشتری را پوشش داد، گفت: طی دو، سه سال گذشته اقدامات خوبی در بحث فضاهای آموزشی مناطق عشایری نیز انجام شده اما همچنان در برخی مناطق عشایری به‌خصوص مناطق اطراف ایذه، دهدز و باغملک برخی مدارس نیاز به بازسازی دارند.

 

مرجع: ایسناخوزستان

این خبر را به اشتراک بگذارید :