جامعه مجازی روابط عمومی – روابط عمومی، رسانه ، ارتباطات ، کسب و کار، روابط عمومی الکترونیک، آموزش مجازی، شبکه های مجازی، رسانه

امیرعباس تقی‌پور، اگرچه مشکلات اقتصادی رسانه‌ها موضوعی تاریخی است اما به نظر می‌رسد دامنه رکود اقتصادی سال‌های اخیر و اثرات مخرب آن به رسانه‌ها به‌ویژه رسانه‌های بخش خصوصی نیز کشیده و قضیه حادتر شده است. رییس‌جمهور محترم در مراسم آغازین نمایشگاه مطبوعات امسال، با اشاره به اینکه دستور پرداخت یارانه رسانه‌ها را صادر می‌کند (چند روز بعد رییس سازمان برنامه‌ و بودجه صدور این دستور را اعلام کرد)، عملاً آگاهی خود را از مسائل اقتصادی رسانه‌ها اعلام کرد.

 

این مشکلات، حتی طرح‌های مثبت معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله ارائه تخفیف ۵۰درصدی اشتراک مطبوعات به عموم مردم، پرداخت حق بیمه روزنامه‌نگاران و خرید نشریات برگشتی را که می‌توانست و می‌تواند در ایجاد منابع نسبتاً پایدار برای رسانه‌ها، یاری کننده باشند، با چالش مواجه کرده است. ریشه‌یابی مسائل تاریخی و مشکلات اقتصادی اخیر رسانه‌ها و یافتن راه‌حلهای برون رفت از آن‌ها باید از چند زاویه مورد توجه جدی قرار گیرد:
۱- مدیران رسانه‌ها: مدیران و دست‌اندرکاران رسانه‌ها باید به این پرسش اساسی پاسخ دهند که چه شده است مردم روی خوشی به تولیدات آنها نشان نمی‌دهند؟ آنها باید تمامی عوامل دخیل در این بی اعتمادی و نتایج آن را فهرست کرده و با اولویت بندی به دنبال بهبود شرایط و ترمیم اعتماد از دست رفته باشند. تغییرات تکنولوژیکی و ظهور رسانه‌های جدید و مسائلی از این دست، فقط و فقط بخشی از این فهرست خواهد بود !
۲- مخاطبان: رسانه بدون مخاطب بی معنا است. مخاطب وفادار با بهانه ها و خطاهای کوچک، رسانه مورد علاقه‌اش را کنار نمی‌زند. او حتی، در میان انبوه اطلاعات و محتوای تولیدشده در فضای مجازی، به رسانه‌اش پشت نمی‌کند و در حل مسائل کمک حالش می‌شود. این وفاداری توسط مخاطبان خاص به رسانه‌های تخصصی، بیشتر است. چه میزان از مخاطبان رسانه‌های ما وفادار هستند؟
۳- دولت: منظور از دولت معنای عام آن است. دولت‌ها به دلایل متعددی که ذکر آن در این مجال نیست، باید با سیاست‌های پایدار و روش‌های شفاف در حوزه‌های تقنینی، اجرایی و قضایی به کمک رسانه‌ها آمده و از آن‌ها حمایت کنند. فعالیت آزاد و پایدار رسانه‌ها نفع جمعی دارد؛ هم برای دولت و هم برای ملت.
برون رفت از وضعیت فعلی و جان گرفتن دوباره رسانه‌ها مستلزم کار کارشناسی قوی، تبیین و تشریح مسائل و پرهیز از کتمان واقعیت‌هاست. اقتصاد رسانه، مهمترین رکن تداوم حیاتش است که به نظر می‌رسد در حال احتضار است. دارد دیر می‌شود!

 

مرجع: سر مقاله هفتاد و نهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات

نوشته لزوم توجه جدی تر به اقتصاد رسانه در جامعه مجازی روابط عمومی منتشر شده است.

کلیدواژه ها :

این خبر را به اشتراک بگذارید :