جامعه مجازی روابط عمومی – روابط عمومی، رسانه ، ارتباطات ، کسب و کار، روابط عمومی الکترونیک، آموزش مجازی، شبکه های مجازی، رسانه

طبق نظر متخصصان سئو این الگوریتم مطمئنا رتبه سایت‌ها را در آینده بشدت تحت تاثیر قرار خواهد داد. اما هم اکنون مهندسان گوگل بیشتر بر روی آزمایش این الگوریتم متمرکز هستند و کاربران طی ماه‌های آتی به مرور تاثیرات آن را در نتایج جستجو خواهند دید. رنکبرین (RankBrain) به دلیل استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین قادر خواهد بود تا معنای عبارات و واژه‌ها را بهتر تشخیص داده (پیشرفته تر از الگوریتم مرغ مگس خوار) و با بازخوردی که از کاربران گوگل دریافت می‌کند، نتایجی را به آن‌ها نمایش دهد که بیشترین شباهت را به چیزی که آن‌ها دنبالش بوده‌اند داشته باشد. در واقع این الگوریتم به گوگل کمک می‌کند تا حدس‌های بهتری از نظر معنایی در خصوص عبارات جستجو کاربران بزند.

 

مدت زیادی از معرفی الگوریتم رنکبرین (RankBrain) نمی‌گذرد اما نگرانی‌ها در خصوص تاثیر آن بر رنک سایت‌ها در نتایج search google در حال افزایش است. در مقاله (RankBrain) الگوریتم جدید رنکینگ google به نکات پایه‌ای در خصوص این الگوریتم اشاره کردیم و توضیح دادیم که الگوریتم‌های رنکینگ google در حال هوشمندتر شدن هستند و در این مسیر google به استفاده بیشتر از هوش مصنوعی و الگوریتم‌های یادگیری ماشین (machine learning) روی آورده است.

 

آیا می توان سایت را برای الگوریتم RankBrain google بهینه سازی کرد؟
این سوالی است که ذهن وبسمترها و سئوکاران زیادی را به خود مشغول کرده است. جواب این سوال ساده است، نه!
در واقع نمی‌توان با دیدگاه کلاسیک سئو به این الگوریتم نگاه کرد و می‌بایست تغییری در استراتژی‌های سئو خود ایجاد نمود. برای نمونه سوالاتی مانند:
چگونه سایت خود را برای جلوگیری از جریمه الگوریتم پاندا google بهینه کنم؟

چگونه از جریمه الگوریتم پنگوئن google جلوگیری نماییم؟

چگونه کلمه کلیدی‌ها و عبارات کلیدی سایت خود را انتخاب کنم تا مناسب الگوریتم مرغ مگس خوار google باشد؟
و …

 

در مورد الگوریتم رنکبرین (RankBrain) مصداق ندارد، چون این الگوریتم از نظر مفهومی و علمی کاملا متفاوت بوده و یک مدل تفسیر عبارات search محسوب می‌شود.
الگوریتم رنکبرین RankBrain google چگونه عمل می‌کند؟

الگوریتم رنکبرین (RankBrain) چیزی شبیه الگوریتم مرغ مگس خوار (از جهت تفسیر معنای عبارات کلیدی) است ولی ویژگی‌های خاص تر و پیچیده تری نسبت به آن دارد. همانطور که گفته شد الگوریتم رنکبرین (RankBrain) یک مدل تفسیر عبارات search است که به کلمات موجود در عبارات search توجه کرده و آن‌ها را از نظر معنایی تفسیر می‌کند. همچنین به معیارهای شخصی کاربر search کننده آن مانند: مکان search کننده، سابقه search و … نیز توجه کرده و سپس فاکتورهای رنکینگ مناسب با آن عبارت search را وزن دهی می‌کند و سایت‌ها را با رنکینگ در صفحه نتایج search نمایش می‌دهد.

 

برای مثال این چهار عبارت search را در نظر بگیرید:

 

سفارش طراحی سایت
سفارش آنلاین طراحی سایت
حرفه ای ترین سایت برای طراحی سایت
سفارش فوری طراحی سایت
همه‌ی این عبارات search بیانگر این هستند که “کدام سایت برای سفارش طراحی سایت مناسب است؟” و google نیز با الگوریتم رنکبرین (RankBrain) در تلاش است تا خواسته و مفهوم اصلی در پشت عبارات search را تفسیر کرده و مرتبط‌ ترین نتایج search را به کاربرانش نمایش دهد.
پس از اینکه google این عبارات search را از نظر معنایی تفسیر کرد، برای رنکینگ سایت‌ها در نتایج search خود به فاکتورهایی (به گفته ی google ۲۰۰ فاکتور) توجه کرده و بر اساس آن سایت‌ها را رنکینگ می‌کند. نکته اساسی این است که میزان اهمیت این فاکتورهای رنکینگ مانند گذشته ثابت نبوده و با توجه به نوع عبارات search به صورت داینامیک تعیین می‌شود.

 

آیا الگوریتم جدید گوگل رنک برین اصول قبلی سئو را تغییر می‌دهد؟

اصول سئو به دلیل معرفی این الگوریتم تغییر نخواهد کرد، بلکه مسئله اصلی تغییر استراتژی‌های سئو و بهبود رتبه سایت‌هاست. برای مثال اگر قبلا چگالی کلمات کلیدی موجود در صفحه، استفاده از کلمات کلیدی در تیترها و لینک‌ها و … مهم بود، در آینده کیفیت محتوای صفحه، کاربر پسند بودن، مفید، جدید و طبیعی بودن آن اهمیت پیدا خواهد کرد. نکته چالش برانگیز این است که راه مشخصی برای بهبود رتبه سایت به آن شکلی که در گذشته وجود داشت، در آینده وجود نخواهد داشت.

برای درک بهتر این نکته به مثال زیر توجه کنید. اگر رتبه سایت را همانطور که گوگل توصیف می‌کند، تحت تاثیر ۲۰۰ فاکتور در نظر بگیریم، در گذشته وزن این فاکتورها به طور تقریبی مشخص بود اما وزن این فاکتورها در آینده با توجه به نوع عبارات جستجو و سایت های ارائه دهنده محتوا، تغییر خواهند کرد. برای مثل ممکن است دو سایت مشابه برای رسیدن به رتبه ۱ به ازای یک کلید واژه نیاز به بک لینک بیشتر داشته باشند، اما دو سایت دیگر برای کلید واژه‌ای دیگر به جای تعداد بک لینک بیشتر نیاز به محتوایی تخصصی‌تر داشته باشند.

 

 

رتبه بندی سایت‌ها در گذشته:

 

رتبه بندی سایت‌ها در آینده:

 

 

شاید در ابتدا این الگوریتم و میزان تاثیرش بر رتبه سایت‌ها ترسناک باشد! اما طبق نظر کارشناسان سئو تمام این اقدامات گوگل تنها یک هدف را دنبال می‌کند و آن: ارائه محتوای با کیفیت به کاربران است. در واقع الگوریتم رنکبرین (RankBrain) می‌خواهد کاری که سایر الگوریتم‌های رتبه بندی گوگل (پاندا، پنگوئن، مرغ مگس خوار، کبوتر و …) انجام می‌دادند را با کمی تغییرات و با پیچیدگی و دقت بیشتری انجام دهد. مزیت این الگوریتم یادگیری و بهبود مستمر آن در طول انجام جستجو و نمایش نتایج است، مانند بازیکن تنیسی که هرچه بیشتر بازی می‌کند تجربه و تسلطش بر بازی بیشتر می‌شود.
یعنی دیگر نمی‌توان استراتژی سئو یک صفحه از سایت را فقط بر روی کلمه کلیدی و … متمرکز کرد، بلکه الگوریتم رنکبرین (RankBrain) به مجموعه فاکتورهایی از قبیل: اعتبار دامنه سایت، جدید بودن محتوا، تنوع کلمات کلیدی، تعداد و کیفیت بک لینک‌ها و … با هم توجه کرده و متناسب با رقابت سایت‌ها در رتبه گیری بر سر آن کلمه کلیدی، وزن فاکتورهای رنکینگ خود را تغییر می‌دهد. برای مثل ممکن است دو سایت مشابه برای رسیدن به رتبه ۱ به ازای یک کلمه کلیدی نیاز به بک لینک بیشتر داشته باشند، اما دو سایت دیگر برای کلمه کلیدی‌ای دیگر به جای تعداد بک لینک بیشتر نیاز به محتوایی تخصصی‌تر داشته باشند.

 

چگونه سایت خود را برای الگوریتم رنکبرین RankBrain آماده کنیم؟

الگوریتم رنکبرین (RankBrain) هنوز در ابتدای کار قرار دارد و حتی بسیاری از متخصصان سئو معتقدند خود google نیز نمی‌داند این الگوریتم تا چه حد می‌تواند مفید باشد و نیازمند صرف زمان و انجام آزمایش‌های متعدد است. اما چون گزارشاتی مبنی بر تاثیر منفی این الگوریتم بر رنک سایت‌ها منتشر شده است، بهتر است اقداماتی ضروری برای آن انجام داد.
به طور کلی می‌توان گفت این الگوریتم نیز در مسیر افزایش کیفیت search کاربران google بوده و سایت‌هایی را که تجربه کاری (UX) ضعیفی دارند مانند: بالا بودن نرخ بانس ریت صفحات سایت، پایین بودن میانگین مدت زمان حضور کاربران در سایت، پایین بودن نرخ کلیک CTR صفحات سایت در نتایج search google و … را هدف قرار خواهد داد.
یکی دیگر از مهم ترین مسائل برندینگ در فضای مجازی و به خصوص سئو است. منظور از برندینگ یک سایت این است که آن سایت از دیدگاه google در چه موضوعاتی شناخته شده است، در چه موضوعاتی محتوا تولید می‌کند، در شبکه‌های اجتماعی با چه هشتگ‌ها و عباراتی پست منتشر می‌کند. در واقع با رشد الگوریتم رنکبرین (RankBrain) اهمیت داشتن استراتژی بازاریابی محتوایی نیز بیش از پیش افزایش می یابد و سایت‌هایی که محتوایی با کیفیت و جدید تولید نکنند، نمی‌توانند در آینده رتبه‌های خوبی در نتایج search google کسب نمایند.

نوشته الگوریتم رنک برین (RankBrain) چیست؟ در جامعه مجازی روابط عمومی منتشر شده است.

کلیدواژه ها :

این خبر را به اشتراک بگذارید :